Jdi na obsah Jdi na menu
 


Antoinetta - královna Francie

 

Antoinetta – královna Francie


 

Je mnoho muzikálů z nichž odcházíte, pobrukujete si ústřední melodii, ale za týden ani nevíte, že jste byli v divadle a na melodii si ne a ne vzpomenout. S bídou s možná vzpomenete na děj. Kdo muzikál složil se vám možná ještě v podvědomí objeví, protože tolik skladatelů zase v naší malé zemi není. V Čechách se s takovými "původními" českými muzikály roztrhl pytel. Kvantitu by nám mohla závidět i Brodway – tedy myslím ta skutečná v USA. Otázka je, zda by nám záviděla i kvalitu. Ty tam jsou slávy Drákuly – prvního opravdového díla, nebo Hamleta, který jako jeden z mála skutečně prorazil do světa. Pravda, sem tam se na (hlavně mimopražských scénách) objeví nějaký světový muzikál, jehož české nastudování zaujme.

O to více jsem očekávala uvedení muzikálu "Anoinetta – královna Francie" z pera Jiřího Škorpíka, Pavla Vrby a Jiřího Hubače. Právě pan Škorpík je zárukou kvality. Skvělý skladatel, aranžér, multiinstrumentalista, který dával naději na nevšední zážitek.

Nejsem si moc jista, zda je české publikum připraveno na takovou kvalitu. Děj muzikálu odehrávající se nikoliv na pozadí dějinných událostí Francouzské revoluce, ale přímo historicky přesné zhudebnění událostí, které vedly k tragickému konci královny Antoinetty a krále Ludvíka XVI. Stejně tak si nejsem jista, zda je publikum připraveno na nádhernou hudbu, která vás sama o sobě vtáhne do děje a nepustí. Pro mne nejsilnějším emotivním zážitkem je árie Ludvíka XVI loučícího se s životem a jeho bilancí. Michal Novotný mě naprosto nadchl hereckým i pěveckým výkonem. Netušila jsem že je zpěvák. Možná mi mnohý divák bude oponovat, že profesionál by z této árie udělal větší požitek. Pro mne možná technicky, ale nikoliv emočně. Možná právě ten "hezký LIDSKÝ" zpěv člověka vedeného na smrt bez technické dokonalosti na mě tak zapůsobil a vehnal mi slzy do očí.

I když hlavní postavou by měla být Antoinetta, musím říci, že jí zastínil v mém vidění právě Michal Novotný, i když samozřejmě její představitelka Iva Marešová byla skvělá. Překvapil mě Dušan Vitázek který také jako herec překvapil zpěvem.

V několika sborových písních mě napadlo, že je poznat slabost páně Škorpíkova pro tleskání a luskání a jiné rytmické prvky. Ale bylo to moc osvěžující a příjemné. Příznivci Hybernie a Brodwaye mě dost možná ukamenují, ale po "Davidovkách" a "Kalichácích" se konečně objevila nová kvalitní vlna, která jako by s panem Svobodou a jeho Drákulou skončila. Problém vidím v tom, že české publikum s už odvyklo na složitější díla. Myslím tím i hudebně, textově... dílo nad kterým se musí člověk zamyslet, eventuálně ho vidět několikrát . Není to prostě "zájezdový" muzikál na vyplnění času pro pobyt v Praze. Je to hudba na kterou se musíte soustředit, zaposlouchat se do textů a pak si jí jen zamilovat.

Rozhodně zlatým vrcholem jsou dvě árie žalobce, který zastíní i hlavní role. Nemohu posoudit, jak zní v podání Bohuše Matuše, ale v podání Davida Uličníka je to něco, při čem Vám naskočí husí kůže i na ta nejnemožnější místa. Mám velké podezření, že byly napsány na tělo právě Davidovi a jeho úžasnému hlasu. Což je ale jen dobře a jsem za to ráda. Nezaujalo to jen mě, ale i když jsem poslouchala odcházející diváky, měli stejný názor, že David byl opravdu tím nej v celém muzikálu. Nad ostatními čněl o několik příček.

Aby ale nedošlo k omylu...Herecky a pěvecky se mi líbili všichni, protože mě překvapili. Už jen proto, že je znám pouze jako herce. Kdo mě nadchl jak jsem řekla byl Michal Novotný a ještě jeden výkon nešlo přehlédnout a to byla Marseillaise v podání Pavlíny Matiové. Její "hymna" mě naprosto zazdila do sedadla.

Na představení není nikdy vždy vše perfektní a tak jak by řekl můj tatínek zvukař: "POVĚSTE ZVUKAŘE". Chvílemi jsem měla pocit, že si prsty zamotal do čudlíků :-)

Pokud mám posoudit představení celé, rozhodně doporučuji. Nejen proto, že se věrně drží historických pramenů, ale – a to především – jedná se o skutečně hudebně umělecký zážitek. Kostýmní výprava, scéna, nelze nic vytknout. Způsob, jakým je provedena "poprava" krále Ludvíka....není nic, co bych mohla zkritizovat, že by to bylo na škodu muzikálu a celkovému dojmu z něj.


 


 


 


 


 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář